Wednesday 14 November 2012

Bahaya Minuman Berkarbonat

Assalamualaikum~
Sekarang ni kita bincangkan masalah minuman berkarbonat.. k,, sape yang suke minum minuman tersebut haruslah segera dielakkan ! minuman bekarbonat akan membahayakan kesihatan kite.. ok ! aku mengaku,, aku sendiri pon suke minum minuman bekarbonat,, tapi sekarang ni dah jarang dah ! :))




Minuman berkarbonat memang popular dalam kalangan masyarakat. Tidak kira musim, minuman menjadi hidangan terutamanya apabila berkunjung ke premis makanan segera. Datang dengan pelbagai jenama, minuman berkarbonat menjadi hidangan apatah lagi pada musim perayaan.

Biar apa jenamanya, secara umum, kandungan minuman berkarbonat adalah sama banyak gula.
Tarikan iklan yang menceritakan 'keasyikan' menikmati minuman ringan dan berkarbonat memang sukar dilawan. Huh ! ntah macam mana nak banteras minuman ni..

Kajian mendapati, pengambilan minuman ringan dan berkarbonat yang berlebihan akan menyumbang kepada masalah kesihatan, terutama berlebihan berat badan dan obesiti.
Kajian yang disiarkan dalam jurnal General Dentistry mendapati, tabiat minum minuman berkarbonat boleh meningkatkan masalah kerosakan dan pereputan gigi.Pakar Pemakanan Institut Jantung Negara (IJN), Ho Shiau Fen, mengakui hakikat ini.

Bukan gula saja yang menjadi faktor menyebabkan kerosakan gigi, tetapi kandungan asid dalam minuman berkarbonat boleh melemah serta mengikis lapisan enamel (lapisan luar) pada gigi. Ini mempercepatkan proses pereputan gigi.

"Satu tin minuman berkarbonat mengandungi antara enam hingga 10 sudu teh gula. Ini bermakna, jika kita minum satu tin minuman berkarbonat, kita sudah mencapai sukatan gula daripada yang disarankan.

Ramai orang menganggap tidak mengapa untuk minum satu tin minuman berkarbonat, asalkan ia diiringi beberapa gelas air kosong. Mereka percaya air kosong akan 'mencairkan' kepekatan minuman berkarbonat.

Hakikatnya, anggapan ini salah dan perlu diperbetulkan segera. Tidak kira berapa banyak air kosong diminum, kandungan gula daripada minuman berkarbonat yang masuk ke dalam badan tetap sama. Tetap melebihi tahap keperluan harian kita. Masalah ini bertambah buruk dengan pengambilan makanan manis seperti kek dan biskut hari raya.

so, lepas baca artikel ni,, lebih baik korang hindarkan diri korang daripada minum minuman berkarbonat .. hihi..aku pom dah mulai runsing akan kesihatan aku ,,huish ! dah tak nak minum minuman berkarbonat lagi ! hihi !~

10 comments:

  1. nice entry dear... kak lia pon dh kurangkan minum air gas... :)

    ReplyDelete
  2. Salam maal hijrah..akak menjenguk ke sini..n dah folo jugak :D

    nanti ajak2 le kengkawan jenguk ke blogshop akak
    http://chintafiezzshoppe.blogspot.com/2012/11/11-coach-part-one.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam maal hijarah .. :))
      follow u back.. :D nice blog.. :))

      Delete
  3. aritu baru je buat entri ni :D hehe

    ReplyDelete
  4. kdg2 xnak minum...nekad lah konon tp bila tgk siap ngan ais bagai,trus terkam..hukhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. siapa yng x nak sekali ngan ais lagi.. huhu~

      Delete
  5. dh lma x minum air bergas ni..
    sbb ble bygkan cmna kaki org sakit kncing manis kna potong.. hihihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Laa,, memang x minum laaa kejap lepas tengok semua tu... tapi,, bila dahaga ,,hentam jee.. :D

      Delete